Månedens hund i januar 2024 – N J(D)CH AK Jussi

Oppdretter: Arne Knut Nytrøen

Mor: Essi  NO43655 /14

Far: RR SEJCH Hajjo NO30935/14

Etter å ha forsøkt å parre NDCH Topi fire ganger uten hell med min hannhund, NJCH Tero, ble kullsøster Essi valgt som partner.

Da Tero dessverre ikke var blant oss lenger, ble halvbror Hajjo valgt som partner. Det ble 9 valper. Nå er kullet tre og halvt år og velfungerende på jakt. Så langt er det fire jaktpremierte i kullet: En norsk og en svensk jakt-champion. En hund med 2. elite og en med 2 ganger 1. åp.

Jussi jaget sin første hare 4,5 måneder gammel. Drøyt 7 måneder gammel jaget hun fulltid på en hare, men ble parkert for sesongen da føret begynte å bli krevende. Neste sesong startet hun der hun slapp og utviklet seg for hver tur i skogen. Farten var stor nok, men jaktlysten var upåklagelig. I søket kunne hun gå veldig langt hvis hun ikke kom i fot.

18 måneder gammel ble Jussi stilt på jaktprøve. Resultatet ble null åp på hare som gikk langt på vei på en tørrspekt vei med dårlig vitring. En uke senere ble hun stilt igjen. Resultatet ble en første åp på barmark. Tre uker senere prøvde vi igjen, det ble 70 min tapsfri los til haren gikk ned på en bygdevei med isskare. Nytt slipp, men da begynte det å regne. Vi fikk ikke ut flere harer.

1 måned senere, i januar 2022, jaget hun en tapsfri 120 på snø med god margin, og var dermed eliteklar. Det ble ingen eliteprøve denne vinteren på grunn av dårlig føre og min helsetilstand som ikke er glad i kulde og vinter.

Høsten 2022 ble Jussi startet på eliteprøven til Østerdalen harehund klubb og jaget fulltid begge dager på barmark. Dag 2 hadde hun ute 2 harer og passerte 7 mil på gpsen. Den innsatsen ble hun belønnet med jakt-championat på snaut 2,5 år gammel og prøvevinner. I år er Jussi stilt på prøve kun en gang på klubbmesterskapet. Resultat: Innstilling til 1. åp.

Dessverre ble det ingen dm start i år da hun fikk en skade i fremfoten, men det kommer nye muligheter neste sesong. Nå er kanskje ikke jeg i overkant interessert i utstilling. Jussi har en «good» i UK. Men har i mine øyne en sterk og velbygd kropp. Vi prøver igjen etter hvert og ser om vi kan komme høyere opp på skalaen. De egenskapene jeg vil fremheve med Jussi er hennes ukuelige energi og stå-på-vilje i skogen. Dessuten har hun et planmessig og effektivt tapsarbeid. Jussi har vært i kontakt med kløvvilt flere ganger, men har aldri jaget noe annet enn hare. Hun er en bestemt dame med et herlig gemytt. I skrivende stund er Jussi blitt ett år eldre og har roet ned litt av sin ungdommelige energi. Vi har trent kontakt og hun er blitt enklere å styre og koble i skogen. Nå ser jeg frem mot å prøve Jussi i avl, det vil ikke forundre meg om det kommer flere av Jussis kaliber.

Finskstøver hilsen fra Arne Knut Nytrøen

Posted in Månedens hund.