Månedens hund i mars 2024 – N SE J(D)CH RR TS-Rocky

Oppdrettere: Terje & Svein Hauerberg

Far: NORD J(D)CH RR TL Hugo

Mor: N J(D)CH Ts-Ammy

Jeg hadde ønske om å få en valp etter min egen TL Hugo og da falt valget på TS Ammy da Terje Hauerberg tok kontakt og hadde ønske om å bruke Hugo.

Ammy kommer fra et meget bra kull der 4 stk er norsk jaktchampion. Jeg hadde jevnlig kontakt med Terje i ukene som gikk etter fødsel og han hadde allerede blinket ut hvem som kanskje måtte bli Rocky og etter nøye vurdering selv så måtte det bli han, ja.

Spenningen var stor da jeg reiste til Terje i midten av juni 2022 for å hente hjem Rocky. Fikk et veldig godt inntrykk av hele valpekullet, her var det definitivt sunne og friske valper. Valpene kunne ikke fått en bedre start på livet enn hjemme på småbruket til Terje..

Sommeren gikk med på turer i skog og mark med Rocky. Han hadde sin favoritt plass nede på neset der han fikk løpe fritt og finne alt spennende å lukte på.

Høsten nærmet seg og Rocky fikk bli med på starten av treningen til pappa Hugo, merket fort da i 4 mnd. alder at han ble tøffere nesten for hver gang vi var ute. I september reiste vi til Hattfjelldal og der ble det god preging morgen og kveld på jordet ovenfor hytta, da det var 2-3 harer som satt på jordet hver kveld. I slutten av uka hadde han 25-30 min los noe jeg var meget godt fornøyd med.

I oktober ble det ny tur til Nord-Norge. Rocky begynte virkelig å forstå oppgaven sin i skogen, gjennom uka leverte han flere gode hareloser mellom 30 min opp mot timen. Han gikk selvstendige fotarbeid, tok ut og jaget flere harer frem til fall. Thor Audun Askedal fikk æren av å skyte den første haren for han på 6 måneders dagen, da etter 40 min los med noen småtap.

Første 1. premielosen hadde Rocky 8 mnd gammel, da ble han stoppet i los. Rapportene fra resten av kullet har vært meget bra, i februar var de 10 mndr og da hadde samtlige 6 valper hatt 1. premieloser, noe som var utrolig kjekt å høre.

Vi så virkelig frem til høsten og gjorde unna utstilling i august da han var 15 mnd. Her ble det en very good og god kritikk, noe som er mer enn godt nok for meg. Rocky startet sesongen overaskende bra med flere gode premieloser allerede i slutten av august og i slutten av september ble det meldt på 3 stk åp prøvestarter. Han fikk da 2 stk 1 åp og en null da pus ikke ville på beina.

Ok, da var vi godt igang og vi så virkelig frem til å komme til Nord-Norge. Uka i Nord-Norge imponerte Rocky stort og hadde mange gode premieloser. På turen hjem kjørte vi innom Sverige, her klarte Rocky å dra i land en 1. elite, det svenske championatet, cacit og ble Nordkalottmester noe som er utrolig stort mtp hans unge alder.

Vi meldte så på videre på Aust-Agder sin prøve, her fikk han full tid begge dager,1.ep, ble Norsk champion og også her prøvevinner. På DM var det litt stang ut pga føret, han var uheldig og ikke fikk ut dag 1, men dag 2 reiste han kjerringa igjen og leverte en meget imponerende 1. premie los på et meget krevende føre som var klink skare uten spor etter hverken hare eller hund. Labbene var like fine etter 8 timer og 5 i jaktlyst.

Vi hadde egentlig planer om Finlandtur nå i vinter, men det gikk ikke pga føret/ulv. Vi meldte så på Eksjö som ble litt stang ut, han puffet noen ganger på rådyr så her ble det en nulla. Han har egentlig aldri vært hard på klauv, men noen korte loser/uttak har det vært, så vi må nok repetere litt her.

Rocky venter et par tisper nå i vår så det blir spennende å se om han avler videre sine gode egenskaper.

Rocky sine egenskaper er topp jaktlyst og veldig god sporforfølgelsesevne.

Rocky har et godt hørbart mål.

Taus i fot og tap.

Har enda noe å gå på når det gjelder målbruk, er veldig, veldig ærlig, så her får han ingenting gratis, men er sikker på dette vil løsne litt etter hvert..

Mvh Helge Bjørgan.

Posted in Månedens hund.