Månedens hund august 2020. NO30591/16 N J(D)CH RN Jeppe

Oppdretter: Ronny Nesheim, Engerdal
Jaktprøver: 3×1 ÅP, 1×2 ÅP, 3×0 ÅP, 1×0 EP og 1×1 EP
Utstilling: 5x Excellent med 2 cert og 2 BIR

Høsten 2015 blei jeg tipsa om et spennende kull. Grunnen til at jeg da vurderte valp var fordi bikkja jeg allerede hadde sleit mye med skader og dårlige labber. Den var lovende og eliteklar, men nådde aldri toppnivået sitt pga skader og trøbbel med labber. Så etter en lang og veldig trivelig telefonsamtale med oppdretter Ronny Nesheim fikk jeg andrevalget på hannhund i kullet etter Brynsåsen`s Mia og Kk Raiko.

4. februar 2016 dro tre spente Vestfoldkarer oppover til Engerdal for å hente hjem sine 3 nye valper. Veldig moro at tre valper fra samme kullet skulle til Vestfold og Sandefjordsregionen. Da er det jo litt lettere å følge med på utviklingen og ikke minst dele erfaringene med bikkjene. Valg av valper oppe i Engerdal ble tatt etter et meget trivelig og gjestfritt besøk hos Ronny og resten av familien. Kjøreturen hjemover gikk som en drøm, og Jeppe blei med meg hjem. Her blei han familiens midtpunkt og han fant seg fort godt til rette i Andebu. Med en eldre læremester i hus fra før, gikk nok overgangen noe lettere enn ellers.

Jeppe hadde sin første harelos i august 2016, og jeg hørte tidlig at han hadde brukbart mål. Jeg syntes alltid det er veldig positivt hvis bikkja har et fint mål, men det er jo dessverre noe man ikke kan styre. Det blir som det blir. Videre utover denne høsten blei Jeppe brukt ganske forsiktig, ettersom jeg da hadde to bikkjer, men han var alltid med ut og blei godt preget på hare og selvfølgelig også gradvis mer og mer skogsvant. I januar 2017 var jeg uheldig og mista «gamlebikkja» i en ulykke. Etter dette blei det selvfølgelig fullt fokus på Jeppe og han begynte å utvikle seg ganske raskt.

Høsten 2017 blei det skutt flere harer for Jeppe og han begynte virkelig å vise gode takter. Etter en rekke gode loser meldte jeg Jeppe på ÅP prøve i desember samme år. Med væromslag fra -14 grader dagen før, til 0 grader og yr på prøvedagen, blei det for vanskelig for han og det endte dessverre med 0 ÅP. Etter dette kom det store mengder snø og det ble dessverre ikke mulig å stille på flere prøver denne sesongen.

Sesongen 2018/19 stilte jeg Jeppe på tre åpen prøver med 1×2 ÅP og 2×1 ÅP som resultat og han var dermed endelig eliteklar! Vi meldte på eliteprøve i Seljord i februar, men denne prøva blei dessverre avlyst grunnet for mye snø og da var det ikke flere muligheter igjen til å starte på EP den sesongen.

Høsten 2019 begynte ganske bra så vi meldte på DM hjemme i Vestfold og kom med blant de 25 ekvipasjene som fikk starte. Dette var selvfølgelig veldig spennende for en ung ekvipasje og tross alt vår første EP start noensinne. Første dagen fikk vi tidlig hare på beina og alt lå til rette for en bra dag i skogen. Jeppe jaget i ca 45 min da første tapet kom. Dette blei dessverre litt for langt…… og like etter dommeren sa at nå blir dette regnet som ny hare så kom gjentaket. Da jaget han i ca 80 min før dødtapet kom. Hvis gjentaket bare hadde kommet noen minutter tidligere så hadde vi kanskje klart full tid første dag, men sånn er gamet. Sett i ettertid så hadde ikke dette hatt store betydningen annet enn å få en 3 EP, fordi uttaket dessverre aldri kom dag 2, tross timesvis på fot.

Etter at vi hadde ristet av oss en viss skuffelse meldte vi på en ny eliteprøve i Hedmark 30. nov – 1. des. Her var det snøføre og kaldt vær på menyen, helt ned til -12 grader. Dette var heldigvis et føre som Jeppe taklet bra og han jaget full tid første dag, som eneste hund på prøven. Dag 2 var selvfølgelig spenningen veldig stor da vi reiste ut i terrenget. Temperaturen var -9 grader ved slipp. Uttaket kom ca. 10 min etter slipp! Alltid en lettelse, men da skal jeg si deg minuttene gikk sakte etterpå……. Etter flere tap og gjentak fikk Jeppe stadig mer trykk i losen, og til slutt dro haren ut på langtur. Losen krysset en bekk, gikk tvers over et jorde, krysset en vei og fortsatte tvers over neste jorde før det igjen begynte å ture inn i et skogholt. Jeg ble bekymret om han hadde byttet losdyr, men kjentmannen prøvde å berolige meg med at dette slett ikke var uvanlig at harene gjorde i dette terrenget. Det viste seg heldigvis å være riktig! Vi trakk etterhvert ned mot veien og der fikk vi se haren og hunden passere oss. Da gikk det ikke mange minuttene før dommeren strakk ut hånden og gratulerte meg med full tid og 1 EP! Jeg ble selvfølgelig enormt glad og rørt fordi dette betydde utrolig mye for meg. Nå gjenstår det kun å se hvor lydig han er sa dommeren med et lurt glis om munnen idet losen drar bort fra oss igjen. Vi flytter oss litt oppover veien og jeg blåser i fløyta og roper det jeg makter. Losen tar slutt, og ikke lenge etterpå kommer Jeppe inn. Der står en strålende fornøyd hundeeier som setter kobbel på bikkja, med tårer i øynene og en stor klump i halsen. Dette var utrolig gøy!! Jeppe blei prøvevinner med 387kp og 1 EP. Da skal jeg si deg turen hjem til Andebu gikk som en drømJ Etter dette gjenstod kun en 1 ÅP barmark for å kunne titulere seg som NJCH. Dette klarte vi heldigvis senere i sesongen, så da var jaktchampionatet endelig i boks!

Jeppe blei også kåret til årets støver i Vestfold harehundklubb for 2019/20 sesongen.

Etter sesongen blei Jeppe lagt inn på hannhundlista til Finskstøverforeningen. Han ble senere godkjent på en parring med NO44445/13 – RR NJ(D)CH Sandåsfjellet`s Manta til Fred Vestby, Østfold. Denne parringen blei foretatt i Mai og valpene forventes født i slutten av juli. Dette blir et veldig spennende kull så hvis noen er interessert ta kontakt med oppdretter Fred Vestby på tlf: 90064369. Eller undertegnede på tlf: 94846516.

Nå gledes det veldig til båndtvangen oppheves slik at vi igjen kan gjøre det vi liker aller best. Så får vi se hva denne sesongen bringer…

Ønsker alle en best mulig jaktsesong med sine bikkjer

Jegerhilsen fra
Mats-Erik Pettersen og RN Jeppe