Månedens hund juli 2009. 04523/06 NJC Elvåsens Taika

04523/06A NJC Elvåsens Taika Eier: Øystein Jensen

NJC Elvåsens Taika er født 23.02.06 og kommer fra kombinasjonen NORD FIN JCH INT N S UCH Bella Rr 21359/99 til Sam Einar Samuelsen og N JCH N S UCH NV-05 Kivikari Karo FIN35541/01 til Jan Arne Haugom.

Paringen fant sted 22 og 24.12.05 og valpene ble født 23.02.06. tre tisper og tre hanner.
Jeg hadde bestemt meg for en tispe og hadde andre valg etter Sam som ville beholde en valp selv.
Flere ganger var jeg og så på valpene før levering. Sam hadde aldrede gjort sitt valg så nå falt det seg slik at den valpen jeg ønsket ble mitt valg.
Så like valpene var ekstriørmessig var det et fett hvilken man valgte, så valget mitt ble ut fra den som jeg synes hadde den beste syken, men selv her var det liten forskjeller å se.
Påskeaften 16.04.06 hentet jeg Elvåsens Taika hjemme hos Sam Samuelsen på Nedenes.
Hun ble tidlig konfrontert med både rådyr og sau, noe som i ettertid har vist seg å ha fungert bra. Har til nå aldri hat noen problemer med dette.
Hun fikk hele sin første sommer tumle mye fritt omkring og anledning til å sosialisere seg sammen med andre hunder. Trente også en del på innkalling.
Tidlig viste hun jaktinstinkt og ble fire og en halv måned gammel sluppet i et hareinhegn der hun selvstendig reiste hare, en kort los så tap og et gjentak etterfulgt av en ny kort los reprise.
Vi var noen ganger i hareinhegning før båndtvangen ble opphevet 21. august og hun viste både der og nå vi fortsatte på skogen en bra utvikling.
Det ble mange turer på skogen for Taika før hun fylte året og til tross for at anledningen hadde vært der flere ganger ble det ikke felt hare for henne, men to tre stykker hadde hun ordnet opp med selv, dessverre. Første hare ble ikke felt for henne før mot slutten av hennes første jaktsesong.
Taika var ikke fylt to år da jeg synes hun var så stabil på skogen at det var på tide å stille henne på prøve, men føre og vær her på Sørlandet var elendig så det ble til at jeg melte på i Vestlandets HHK to påfølgende dager i ÅP.
Nå klaffet det langt fra med været her, stormen Tuva som raste over Vestlandet fikk vi her føle. Første dagen øste regnet ned, men det går over all forventning og vi ender opp med 120 min. los.
Dagen derpå var det nesten ingen vits i å gå ut været tatt i betraktning. Vi kommer heller ikke i fot selv om Taika står på hele dagen frem til vi kobler.
Vi hadde fortsatt skareføre hjemme så det ble til å stille på en ny ÅP prøve på Vestlandet 11.02.08. Taika går så en 120 minutters tapsfri los med bra mål og målbruk som skal vise seg til å føre til en høy poengsum, 1ÅP med 72+7= 199 p. Vi får også en tilleggs los der vi må koble på vei i full los etter 30 min.
Så var Taika med sine 2×1 ÅP klar for EK før fylte to år og vi så spent frem mot neste års prøvesesong.
Høsten 2008 på SHK´s Evjeprøve blir det en 3 EK. Så blir det en 1 EK på Østerdalen Harehundklubb´s prøve og dermed NJCH,
og nokk en 1 EK uka etter på Vestlandet.Sesongen 2008-09 ble hun kåret til årets støver i SHK.
Taika har enorm jaktlyst og bra søk, er taus på fot men kan komme med noen enkle støyt på tap.
På utstilling har Taika 1 KVAL.og flere CK.

Posted in Månedens hund.