Finskstøverhelg på Sørlandet

Årsmøte, Finskstøvertreff og to utstillinger gikk av stabelen den 11. og 12. mai 2024 i strålende vårvær på Hamresanden camping. Det var Sørlandet Harehundklubb og Aust-Agder Harehundklubb som arrangerte utstillingene.

Gjennomføring av FFNs årsmøte og treff var på samme sted, med gangavstand mellom de enkelte aktivitetene. Allerede fredag kveld hadde mange støver-entusiaster ankommet, og prat og samvær varte ut i de sene timer for mange.

BIR blant de 25 påmeldte finskstøverne på lørdagens utstilling ble Aviatrix’s FINSKST Scott, eier Harald Andreas Bergstøl, og BIM B Ø Mali, eier Frank Ove Lia for dommer Rune Tyvold.

Årsmøtet gikk ryddig for seg etter at utstillingen var ferdig, referat herfra kommer. Utmerkelsen Årets hund ble utdelt, og gikk til følgende: Under 36 mnd.: TS Rocky og over 36 mnd.: B Ø Mali. Vi gratulerer eierne Helge Bjørgan og Frank Ove Lia med disse høythengende prisene! Stener Ruud og Ståle Singstad ble takket av og hedret for sin innsats for FFN, henholdsvis som redaktør og kasserer.

Treffet på lørdag etter årsmøtet inneholdt blant annet en presentasjon av den gjennomførte helseundersøkelsen for finskstøverrasen. Den kan du lese mer om her. Videre ble arbeidet rundt arvbarhetsanalyse og indexbasert avl fra NHKF presentert, med påfølgende diskusjon om hva dette arbeidet på sikt kan tilføre avlen. Seinere på kvelden var det felles sammenkomst i teltet med grilling, og masse jaktprat utover kvelden.

Søndag var det en ny sjanse til å stille ut, denne gangen var det KR Lady til Kai Arne Rødland som ble kåret til BIR, og dermed vinner av FFNs premiefat, og BIM ble GO-Mjølnir, eier Geir Ekhom for dommer Sophie Aspholm, Finland.

Certene ble vunnet av GO-Mjølnir og Engeråsens Vilhelmine, eier Anne Kari Taraldrud, disse to hundene var også lørdagens cert-vinnere.

Fullstendige resultater fra utstillingene finner du her:

Lørdag

Søndag

Etter at finskstøverne var ferdig i utstillingsringen ble det foretatt trekning og utdeling av gevinster fra loddsalget. Hovedgevinsten fra Dokka Elektronikk AS, en Lafayette GPS Mini, ble vunnet av Cato Lier.

Gratulerer til samtlige vinnere og takk til alle som tok turen og bidro til en flott finskstøverhelg på Sørlandet! Vi sender også en stor takk til Sørlandet Harehundklubb og Aust-Agder Harehundklubb for samarbeidet.

Tekst: Per Grahn