Månedens hund i januar 2023 – regjerende Norgesmester N J(D)CH TS-Affi

Mor: NUCH NJ(D)CH Yra NO49039/12

Oppdretter: Svein og Terje Hauerberg
Eier: Rune og Jan Olav Smerud

Affi viste tidlig stor jaktlyst. Fem måneder gammel hadde han sin første los, og syv måneder gammel hadde han sin første los over 120 minutter.

En meget snill hund som er med på det meste vi her hjemme gjør.

Affi kommer fra et kull med 4 JCH. Og tre av dem deltok på NM 2021. Litt stang ut på Affi da – 12p.

Affi er veldig stabil. Klubbmester i Vestoppland Harehundeklubb 2019 – 2020 og 2021. Årets støver i Vestoppland Harehundeklubb 2021. 3×1 EP 2022.

DM 2022 på Hadeland var en meget våt opplevelse. To dager med mye regnvær og tåke. Ble prøvevinner og NM-billetten var i boks.

Reiste til Nordmarka på NM med håp om å klare litt bedre plassering i år. Første dag ble det fulltid på en hare som gikk en del på veien. Lå da på delt 4. plass etter første dag. Nervene begynte å komme på tur ut dag 2. Affi gjorde som han pleier, reiste ut i søk og jeg fikk levert igjen frokosten før han kom i fot. Losen kom fort på en liten hare som gikk ganske trangt, men Affi hadde kontroll og kjørte full tid. Nytt slipp. Affi viste at han ikke var ferdig enda, og reiste rett ut i søk. Kom raskt i fot og nytt uttak kom kjapt. Da begynte det å tikke inn meldinger fra folk som satt og fulgte med på dreiebok og Tracker om at det så veldig bra ut. Etter to meget bra loser så var vi veldig fornøyd når vi reiste inn igjen til Kikut. Da premieutdelingen var i gang og det bare var igjen tre hunder så hadde vi nådd målet vårt. Men at det skulle bli seier og NM-vinner hadde vi aldri turt å drømme om. En fantastisk opplevelse. Med tårer i øyekroken og mye premier i bilen så gikk turen hjem til Toten lett.

Han har to kull etter seg så langt, og de begynner å se lovende ut. Noen tisper til kommer og snart på
besøk.

Mvh Jan Olav Smerud