Månedens hund januar 2020. Norsk jch TL Hugo. NO43308/18

Far:   N FI J(D)CH RR. Slåttemyra’s Jarkko NO45044/15. Eier :Terje Nordbø

Mor:  NORD J(D)CH RR. Sandtjennåsens Leona NO44024/13. Eier: Tom Lende

Jaktprøver 2019/2020: 3×1 ÅP, RR, 1 × 0 ep, 1 × 2 ep, 1× 1 ep

Prøvevinner VHHK høstprøve, Klubbmester VHHK 2019.

Utstilling: 2 x Good, så her har vi ikke så mye å slå i bordet med, men pen nok til å flytte seg funksjonelt i skogen;)

Egenskaper: Særdeles god jaktlyst (4/5 på alle prøver ), utholdenhet og ikke minst frisk (har tilgode å se Hugo halte eller utslitt).
Meget drevsikker til alderen å være, Kjører ofte 120 min loser rett inn med bare noen små tap hvis forholdene ligger til rette.
Bra søk, Bra mål med god nyansering. Taus i fot og tap.

Holder god kontakt/samarbeid gjennom dagen, lydig og grei å koble. Kan nok få mer erfaring på vei, mulig noe mer effektiv på fotarbeid og på de lange tapene. Blir kanskje litt utålmodig etter 1 time på tapet og vil finne noe nytt, noe han har lykkes med noen ganger;)

Hugo er rolig, nervesterk og trygg hund hjemme, både inne og ute i hundegården, bortsett ifra hvis en katt kommer gjennom gata da;)

Hugo kommer fra et kull som viste tidlig i  valpestadiet (4-5 mnd) at det bodde mye jaktlyst i. Her var interessen for å jage vilt mye større enn å leke med pinner/kongler og den slags når han ble sluppet i skogen så det stadiet hoppet han like godt over, utrolig nok;)   .

Prøvde å holde litt tilbake første høsten og ikke la han jage for lenge, men etter jul 2018 slapp vi mer på.Ut vintersesongen 2019  kom 1 premie losene som perler på snor og vi så virkelig frem til høsten 2019;)

Vi hadde litt utfordringer med klauvdyr når vi startet opp etter sommeren 2019, da ble jagelysten litt for stor og han hadde flere sprekk på rådyr/elg/hjort/rev, ja egentlig det meste:) Etter gjentatte korrigeringer begynte vi å få orden på det og like før jul greide han kravet til RR så da får vi håpe det holder. Føler klauvdyr dressur kan være ferskvare de første årene så dette må nok vedlikeholdes når vi starter opp igjen til høst, så vi får bare krysse fingrene.

Hadde ei fantastisk jaktuke i begynnelsen av okt 2019 med Hugo, der han viste at ei uke på jakt var ingen hindring, sto på i 7 dager, ble skutt x antall harer for og fungerte egentlig som en fullverdig topp jakthund.

Hugo har allerede fått prøvd seg i avl, han hadde en tyvparing med dunkertispa mi sommeren 2019, 11 levende valper, sunne friske uten anm fra veterinær, der er det flere valper allerede som søker skogens fristelser.

Venter også besøk i fra Sverige: Finskstøver RR SEJCH SE47475/2014 Norrsolens Anno til Lars Gunnar Erkki.

Hugo er kanskje bortimot den beste hunden jaktlig sett jeg har hatt så jeg håper han kan avle noe av disse gode egenskapene videre;)

I tiden fremover får vi bare smøre oss med tålmodighet til å kunne delta på DM og viktigere mesterskap, blir nok ikke før om 2-3 år tidligst i vårt distrikt:(, ellers så får vi prøve oss på eksjøprøven, valhallPrøven til høsten og kanskje en Finlandstur.

Ble kansje mye skryt nå på unggutten;) , men slik er det, syns han fortjener den ros etter det han har klart å prestere på tross sin unge alder.

Mvh Helge Bjørgan

Posted in Månedens hund.