Finskstøveren preget Valhallprøven 2019

Vestoppland og Buskerud harehundklubber har over noe tid jobbet for å lage en felles eliteprøve. Målet har vært at den kan måle seg med de store prøvene som Møbelprøven og Eksjöprøven i Finland og Sverige, og resultatet ble Valhall fjellprøve med terreng i Valdres og Hallingdal. Og for å trekke konklusjonen med en gang: Dette var et vellykket arrangement!

Allerede på deltakerlista kunne vi se at finskstøveren preget prøven. 31 av 43 påmeldte hunder var finskstøvere. Den nye prøven var tildelt status som cacit-prøve, og om det var mulighet for cacit eller bare det spennende konseptet som lokket er vanskelig å si, men det var mange veldig gode hunder som stilte til start.

Prøven startet søndag kveld med en hyggelig velkomsttale av Finn Fjeldseth, før hundeeiere trakk dommere og terreng. Finn var leder av prøvekommiteen (fra Vestoppland) sammen med Birger Steen (fra Buskerud). Praten gikk etter hvert livlig om kvaliteter på terreng og harebestanden i området. Morgenen etter dro hunder og hundeførere, kjentmenn og dommere til skogs med fint jaktvær med opphold, vindstille og noen få varmegrader, og kun kort tid etter slipp kl. 08.00 tikket de første meldingene inn på dreieboka som var lagt ut på prøvens hjemmeside.  Det viste seg tidlig at det var mange hunder som hadde prestert bra første prøvedag.

Etter første prøvedag hadde prøvekomiteen lagt godt til rette for det sosiale, da alle hundeeierne møttes i en stor lavvo med bål og jaktprat, mens dommerne gjorde opp status. Før jegermiddagen ble resultatene fra dag én gjort kjent. Helge Nordengen hadde donert en flott Valhall-kniv til beste hund første dag, og denne ble utdelt til Gjert Sundtveten med finskstøver Hagheimen’s Soili, som hadde oppnådd 201 poeng og toppet premielista. På nytt trakk hundeførere dommer og terreng, og spenningen var igjen til å ta og føle på. Etter en deilig jegermiddag var det jaktfilmkåseri om harejakt med humoristiske innslag med Runar Høgfoss, før hundeførere og dommere forsøkte å få nok søvn til å møte siste dagen av Valhall.

Tirsdagen var vi ikke like heldige med føret, da både regn (og på noen terreng sludd) og tåke ga dårligere vitring. Men dette til tross, dreieboka dokumenterte at mange hunder fikk både fot, uttak og premieloser. Etter prøvedagens slutt var det derfor stor spenning om hvem som hadde vunnet den første Valhallprøva og cacitet. Det er på eliteprøver som det er med harejakt: det går ikke like bra for alle hunder alle dager, og mens hundeførerne ventet på dommermøtets konklusjon viste praten både skuffelse, glede og spenning. Premieutdelingen ble sendt live via Facebook og prøveledelsen kunne opplyse om nær 60% premiering og ni hunder som oppnådde 1.EP.

Som overskriften indikerer preget finskstøverrasen den første Valhallprøven, ikke bare med absolutt flest deltakere, men ikke minst på resultatlista. Helt til topps tronet Finskstøver Harehøgdas Nääni til Helge Nordengen med 1. elite og 394 konkurransepoeng. Nr 2 ble finskstøver Solstrimmans Finn-pirkko til Knut Hauerberg og nr. 3 ble finskstøver Bloksbergs Kai III til Magnus Danielsen. Alle de ni første hunden var finskstøver, og rasen dokumenterte nok en gang sine kvaliteter som jakthund.

Som deltaker og (finskstøvereier) må jeg få takke for en flott jaktprøveopplevelse. Både innkvartering, terreng, haretetthet og ikke minst den sosiale rammen rundt en eliteprøve gjorde Valhallprøven 2019 til et minnerikt arrangement, og Valhallprøven har i år vist sitt potensiale til å kunne bli en like betydningsfull og prestisjetung prøve som Eksjö og Møbelprøven.

Finskstøverhilsen fra Per Grahn – FFN

Posted in Eliteprøver, Nyheter organisasjon.