Månedens hund desember 2018. NJ(D)CH NMEP18 FB Kalle. NO17402/08

Oppdretter: Frank Vidar Brusveen
Far: SE N JCH RR Rapp S46849/99
Mor: N JCH Tranlandets Klinga S54632/2002

Høsten 2007 begynte jeg å sondere «terrenget» etter ny valp, og noe annet enn finsk støver kom ikke på tale. Naturlig nok kontaktet jeg da Erik Bekkelund i Finskestøverforeningen, som hadde god oversikt over planlagte valpekull. Det første han spurte meg om var hvilke egenskaper jeg la størst vekt på ved valg av valp. Jeg fortalte at linjer med god jaktlyst og et godt målbruk hadde stor betydning. Valget falt så på kombinasjonen Klinga og Rapp, som fikk et kull på åtte valper i april 2008. Jeg var først i køen og hadde førstevalg av hannhundene, og var vel aldri i tvil etter et par besøk hos Frank Vidar. Kalle ble hentet hjem til Eidskog denne sommeren. Til valp å være var Kalle enormt rolig og tillitsfull, og vi fikk god kontakt fra første stund. Allerede første høsten fikk jeg bevis på egenskapene jeg hadde vært ute etter. På grunn av snømengden og at losene ble lengre og lengre, valgte jeg å «parkere» han for denne sesongen. Påfølgende høst startet som den første sluttet. Jeg hadde fått en hund med meget god jaktlyst, og hans ungdommelige iver og søken etter vilt kunne til tider bli i meste laget. Etter hvert som han ble eldre ble han mere kontaktsøkende. En og annen rådyrlos ble det også, men dette ga han seg raskt med. Når man jobber 100% ble det kun jakttrening i helgene, og derfor tør jeg påstå at egenskapene hans er et naturlig talent. 1ÅP ble oppnådd ved to års alder og N JCH kom når han var fem år. At det tok litt tid får jeg ta skylda for. Kalle har vært deltaker på et par DM tidligere, men det har blitt litt stang ut, før det endelig toppet seg i år. Først vinner av DM distrikt II og deretter vinner av NM 2018. På grunn av sin alder holdt han ikke på å komme med på DM. Han var andre reserve men kom med fordi noen andre måtte trekke  sine hunder. På tross av sin alder har Kalle beholdt sitt flertonige mål, og han er fortsatt like taus i fot og tap.

Jeg vil få avslutte med et sitat fra en dommer på en jaktprøve noen år tilbake i tid; denne bikkja er god, men altfor ærlig til noen gang å vinne et NM. Tenk hvor feil man kan ta!

Svein-Tore Kristiansen

Posted in Månedens hund.