Rapport fra avlsrådet

Først , vil vi få gratulere Finskstøver-eierne med flotte resultater på Nasjonale og Internasjonale utstillinger og jaktprøver siste året .

Og det må være lov og dra frem en hund som  i løpet av året har bemerket seg som brukshund utover det vanlige og kan Smykke seg med Titlene Rasemester og Nordisk mester: Bossmålas Dixson , ( Hyve Hyve Kåre ! ) .

2013 ser ut til og bli et år der det er oppgang i registerings-tallene i alle de Nordiske landene etter en rekke år med nedgang. Når det i tillegg ser ut til at vi kan få en ny og bedre Rovdyr-politikk ser det lysere ut enn på mange år for fremtiden .

Ett av de viktigste grepene for og få en sunnere rase er at det er innført reg. sperre på 150 valper etter ett avlsdyr i Finland d.å. Dette vil etter rådets mening være viktig for å begrense matador avlen. På den hjemlige fronten har flere og flere fått opp øynene for viktigheten for en avlsplan for rasen, og at man må bruke avlsdyrene passe mye for og unngå for mye slekts avl, og for å kunne begrense evt. arvelige defekter .

Det er ikke rapportert om mange alvorlige defekter siste halv år, men vi har merket oss at det i harehund-kretser er mange som har problemer med øre ,nese og hals mens andre ikke har noen problemer.
Det kunne være flott og få tilbakemeldinger på grunn til problemene på dette området , om det er arveligbetinget, bruken eller andre grunner det blir konkludert med fra dyrlege hold.

Hannhund listen er nå blitt bredere, men den er ennå for smal . Avelsnemda har gjort en kjempe jobb , men det er nok bare og konkludere med at kontaktpersonene og ikke minst eierne av hannhundene må bli mer aktive til og få inn hunder som innfrir kravene til og stå der selv. Det er jo fritiden sin disse ungdommene som vi andre bruker av, og da må man prøve og være aktive selv også. » Din hund kan være en viktig hund i avlen ! «

I høst har rådet hatt ett felles møte med styret i FFN og Avelsnemd, og i tillegg deltatt på Formannsmøte i forbundet.
Det har vært mange henvendelser til rådet utover høsten også nå i desember, og mange er ferdig behandlet og lagt ut under Anbefalte/Godkjente parringer.

Til slutt vil Avelsrådet for Finskstøver få takke for samarbeidet med våre Finske og Svenske venner, NHKF, FFN, Avelsnemda, Web.master og alle dere andre med ønske om En Riktig God Jul og Ett riktig Godt Nytt År !

For Rådet
Vidar Hagen
Posted in Info fra Avlsråd.