Månedens hund i juli 2024 – N J(D)CH RR Bloksbergs Saga

Oppdretter: Jørn og Sjur Danielsen – Bloksbergs Kennel

Mor: N UCH N J(D)CH Bloksbergs Lilly

Far: SE JCH Sörbogårdens Ilo

Bloksbergs Saga er 6. generasjon tispelinje avkom i vårt oppdrett som startet med stammor Sika.

Vi hadde veldig lyst til å prøve å pare Bloksbergs Lilly med Sörbogårdens Ilo, men det var pandemitider og grensepasseringer var uaktuelt. Da fant vi ut at vi kan prøve å få til en paring på grensen, som tenkt så gjort. Vi avtalte med Åke Wadman, (hannhundeier) at vi møtes ved Fredsmonumentet på Morokulien. Det ble vellykket paring, Ilo og Åke i Sverige og vi i Norge.

Bortsett fra valpestadiet har Saga nærmest alltid oppført som en voksen hund, aldri båret rundt på pinner og lignende. Når vi skal til skogs er det ingen reaksjon å spore hos Saga, ho ligger trygt og godt på plassen sin. Først når jeg er klar for avreise kommer ho lunkende og kan aller nådigst bli med på tur, ut i bilen uten koppel på.  Når vi kommer til skogs er det som om å vri om på en bryter, rett ut i søk med ukuelig jaktlyst.

Vi vil ha tidlig jakt i våre linjer og der fikk Saga allerede ved drøye 4 mnd alder vist at det var på plass, så vi gikk høsten spennende i møte. Det ble treningstur til Lierne i måned-skifte august/september og hun viste fin fremgang med stor iver og pågangsmot.

Vi besluttet å gjøre rådyrdressur så vi tok turen til ett godkjent rådyrhegn, Saga viste ingen stor interesse for dette viltet. Planen videre var at hun skulle stå til vi på nytt reiste til Lierne i oktober, her ble det flere fine loser og det ble felt hare. Saga viser seg å være en hund som når hun først kommer i fot ikke gir seg og det er kun ett fåtall ganger vi har vendt snuta hjem uten å ha hatt pus på bena.

Sagas beste egenskaper slik jeg ser det nå er stor jaktlyst, veldig bra søk, god til å ta ut og bra mål med god nyansering. Det vil alltid være ting man skulle ønske seg bedre, men alt i alt en over middels god jakthund som vi håper skal gi oss mange gleder i årene som kommer.

Saga har total 9 startdager på jaktprøve med 1x1EP (120min begge dager), 3×1ÅP, 2×2ÅP, 1×3ÅP og 1×0ÅP (denne dagen fikk ikke skolebussen kjøre pga. ekstremt glatte veier og det var ikke optimale forhold i skogen, dommeren ga like fullt 5 i jaktlyst.)

Nå blir det utstilling(er) i løpet av våren/sommeren for å se om Saga kan få det siste certet hun mangler.

Det er ikke umulig at det blir et valpekull med Saga i 2025 dersom fortsettelsen blir like bra som det ligger an til nå.

Posted in Månedens hund.