Støverlandskampen 2010 i Siilinjärvi 27.11.2010

Odin vant støverlandskampen 2010 i Siilinjärvi 27.11.2010

Landskampen gikk i  Siilinjärvi like nord for Kuopio i Finland 27.11.2010 der det var kaldt, 15-20 blå og sur vind. At en norsk hund blir beste hund i en støverlandskamp i Finland er ikke ofte skjer. Det var nemlig det som finskstøveren Odin til Kjell Moland gjorde. Landskampen gikk etter finske jaktprøveregler med blant annet en overdommer og et 2-dommersystem. De finske jaktprøvereglene er noe annerledes enn de norske og svenske.

Odin fikk to ganger 120 minutter uten tap og fikk den høye poengsum på 97,5 og cacit. Det var ingen annen hund som kom i nærheten av Odin. Den svenske hunden Bosmålas Bamse til Tore Johansson ble nummer 2 med 92,4 poeng og reservecacit. Det første drevet var 120 minutter, men det gikk ikke fullt så bra i det andre drevet. På 3. plass kom Emma av Torderud til Tom Høibakk med 100 minutter i 1. drevet og 95 minutter i 2. drevet. Så fulgte en svensk hund, Brennlands Minta, til Tore Johansson med 82,13 poeng. Noe overraskende var at den beste finske hund kom på 5. plass. Happy til Jan Hafskjold fikk det ikke helt til slik vi er vant til. Heller ikke Balder til Knut Aaserud hadde dagen.

Normalt går landskampen over 2 dager, men 2. dag ble avlyst på grunn av kulde og sur vind. I enkelte terreng var det om morgenen andre dagen registrert temperaturer under 20 kuldegrader. Derfor ble resultatene fra første dag lagt til grunn for landskampen. De finske hundene viste svært jevne resultater. Finland ble beste nasjon i landskampen, som mange ganger før, med 291 poeng, Sverige ble nr. 2 med 249 poeng og Norge ble nr. 3 med 222 poeng. De seks første hundene fikk 1.premie og de 3 neste 2. premie. 3 hunder fikk ikke premie. Det var 3 hunder som fikk med seg det finske jaktchampionatet hjem. I tillegg til Odin og Emma fikk også Happy til Jan Hafsjold det siden en kunne starte 2. dagen utenfor landskampen.

Norske Harehundklubbers Forbund var representert med Carl Johan Rimstad som var lagleder og Knut Jellum. De norske hundene som deltar i slike landskamper er de to beste hundene fra NM de to foregående år. To av hundeeierne valgte å kjøre med bil til Finland mens de to andre tok fly. Begge reisemåter har sine fordeler og ulemper, økonomisk sett kan det være hipp som happ.

RESULTATER Eier Land Poeng Pris

1 Odin Kjell Moland Norge 97,50 1
2 Bosmålas Bamse Stefan Johnsson Sverige 92,40 1
3 Emma Tom Høibakk Norge 88,54 1
4 Brennlands Minta Tore Johansson Sverige 82,13 1
5 Pihkaniityn Ilari Petri Hynønen Finland 79,62 1
6 Åialan Viki Matti Hietala Finland 78,80 1
7 Bomarkens Zaga Hans& Gunilla Karsbo Sverige 74,17 2
8 Risans Samba Guy Bjørk Finland 67,83 2
9 Meripojan Manta Pasi Liikanen Finland 64,42 2
10 Happy Jan Hafskjold Norge 36,08 0
11 Balder Knut Aaserud Norge Trukket 0
11 Broskogens Poika Ingmar Augustsson Sverige Trukket 0

1. Finland 291 poeng, 2. Sverige 249 poeng og 3. Norge 222 poeng.

Posted in Resultater utland.