NM 2010. 20. og 21. november

Det var Sørlandets HHK som sto som teknisk arrangør for NM som hadde stamkvarter på Heddan Gard i Hægebostad. Vi må vell trykt kunne si at dette ble et vellykket og bra gjennomført arrangement på alle måter takket være en terreng og arrangement komité som hadde lagt ned et stort arbeid. En stor takk går også til vertskapet på Heddand Gard som tok vell i mot oss på alle måter. Prøveleder og NHKF´s representant var Stein Wahlstrøm. NKK sin representant var Carl J. Rimstad.

I årets NM stilte det til start 11 Finsk Støver, 5 Hamiltonstøver og 4 Dunker. 7 Finsk Støvere klarte 1 EP, 2 andre EP og to 3 EP.
Fullstendig resultatliste fra NM ser du her.

Terreng komiteen med Torbjørn Strand som leder hadde lagt ned et stort arbeid for å skaffe til veie gode terreng med så like forhold som mulig og bra med hare.
Første dag var ikke føre det aller beste, frossen snø og noen få grader minus i de fleste terrenger var nokk årsak til noe vanskelige forhold for flere, men alle var i fot og syv hunder kjørte full tid 120 min.
Andre dag var det i løpet av kvelden og natten falt litt snø og temperaturen lå rundt 0°. Nå dagen var omme så viste det seg at 18 hunder hadde full tid og samtlige hadde hat ute hare.
Det var tett i toppen så spenningen var stor før premieutdelingen der det viste seg at to hunder hadde lik total konk. poeng sum. 411p. Men det var Rune Sliper med Hamiltonstøver RS-Kita I som stakk av med seieren og ble NM vinner. På andre plass kom Finsk Støver Bossmålas Dixon til Kåre Usterud. På tredje plass Flekken til Jon Kvisli med 410 p.

Noen bilder fra fredags kveld under åpningen av NM. Ordfører i Hægebostad Kommune Jon Fidjeland ønsket alle velkommen og overekte premie fra kommunen.

Posted in Eliteprøver.