Månedens hund i august 2023 – N J(R)CH Västänges Gissa

Oppdretter: Lars Stoltz

Far: Klubbo Kvarns A-Bull S28713/2008

Mor: Pejlas Elin SE37053/2013

Hun heter Gissa på stamtavlen, men blir kalt Vilja i det daglige. Gikk jaktchampionatet på 4 starter i 2023 med topp poeng:
169
166
157

Og ble da champion og den finskstøver med høyest poengsum 2022/2023 og da ble det napp i vandreprisen på rev i Finskstøverforeningen.

Hun ble kjøpt fra Lars Stoltz i Gävleborgs län i Sverige som liten valp. Hun startet å jage rev i tidlig alder og første gaupa ble felt når hun knapt var året. Jaget inn på bjørn ved første år og driver dem veldig bra. Jeg har hatt mange hunder, men denne hunden er jeg meget fornøyd med, stille og rolig med ett kanonpsyke og en enorm jaktlyst. Er kløvvilt-ren, og hare-ren.

Vilja er en driver av rang. Kan drive rev fra morgen til hun blir fanget på kvelden. Hun er ekspert i å holde dem oppe på marken. Det er skutt rev, gaupe og bjørn for denne hunden.

Egenskapene hun har er ett enormt søk, mye jaktlyst og har en drevfart fra 16kmt til 7kmt så reven bukter veldig fint. Hun gir seg aldri, og svømmer over både elver og vann hvis viltet har lagt på svøm.

Posted in Månedens hund.