Damekampen 2016

24.09.16 Gikk den årlige Damekampen av stabelen på Viurbråten på Harestua. Viurbråten skal rives så det ble sagt i fjord at det var siste året vi kunne bruke plassen. Cecilie Sundtveten som er primus motor å arrangerer damekampen sammen med Norsk harehund klubb, fikk allikevel ordnet så vi kunne bruke stedet en siste gang. Damekampen har vokst hvert år å nå var det 26 påmeldte på de 15 plassene. Det startet 16 ekvipasjer i 2016. I år var det også rekord for Finskstøvere som startet. Det var 7 Finskstøvere, 2 Dunkere, 2 Hamiltonstøvere, 2 Haldenstøvere, 2 Beagle, og 1 Drever. Det er jo veldig gøy at flere og flere jenter får opp øynene for hare jakt. Og Damekampen har vært viktig for at flere jenter skal begynne med jakt prøver. Terskelen for å melde på er litt lavere, når det er flere som stiller for første gang og vi bare er jenter. Det var i år bare to kvinnelige dommere, Trine Oppsand og Anett Fossheim. Fredag var det sosialt og vi fikk god grillmat til middag. Hundeførere og dommere ble koblet, og alle var spente på hvor de skulle slippe neste dag. FFN gjorde noe nytt i år, hvert år har vi gitt premie til beste finskstøver. I år bestemte styret å sponse en av de påmeldte finskstøver ekvipasjene med påmelding til prøven. Dette ble trukket under middagen av Anett på vegene av styret. Den heldige ble: Anne Kari Taraldrud som startet med Belger Du Nord Ebba. Hun ble overasket og glad, syntes dette var et fint påfunn. Dette var Anne Karis første år som deltager. Hun vil få tilbakebetalt påmeldings avgiften til prøven. Prøvetid ble satt fra 0700 til 1300. Det var is på bilene lørdag morgen og klart og fint.  Hvordan vitringen var ble vel ikke alle enige om, men mange fikk hare på bena. Når prøvedagen ble avsluttet og jenter og dommere kom hjem fra skogen virket det som de fleste hadde kost seg. Ikke alle hadde så mange los minuttene, men de fleste var godt fornøyd med hundens innsats så tidlig i sesongen. Vinner av damekampen 1016 ble finskstøver NJCH RR C.I.B N SE UCH Belger Du Nord Elsa med fører Marianne Mørch Grahn, Eier Per Grahn. Med 1 åp og 206 poeng. På 2 kom Haldenstøver SE N UCH NJCH Monty fører og eier Caroline Olsson med 1åp og 189 poeng. På 3 kom Hamiltonstøver Hein fører og eier Anne K Ødegård med 2 åp og 165 poeng.  De andre finskstøver ekvipasjene kom som følger: 4 plass Fb Wilma med eier og fører Evy Svendsen med 3åp og 138 poeng. 6 plass NJCH Harefallets Molly Pola med fører Lisbeth Kristiansen eier Vidar Bjørnstad med 3åp og 125 poeng. 7 plass Harefallets Tiilu med fører Karianne Rønningen eier Rune Rønningen med 3åp og 123 poeng. 8 plass NJCH Int Nord UCH Harefallets Ekko fører Gro Åmlid eier Sverre Rinden med 107 poeng. 9 plass NJCH RR N SE UCH Belger Du Nord Ebba fører Anne Kari Taraldrud med 57 poeng. 13 plass Harefallets Sissi med fører Jorunn Libråten eier Tore Libråten med 12 poeng.  Full resultat liste finnes på Norsk Harehund klubb sine sider. Vil sende en stor takk til Cecilie Sundtveten som legger ned en kjempe jobb med Damekampen, for oss jenter med harehund. Vi håper at det blir enda flere finskstøvere neste år. Vi hadde en kjempe fin helg og det blir spennende med å finne ut hvor neste års prøve blir holdt.

Hilsen Anett.

Posted in Eliteprøver.