Vinterprøve Aust Agder harehundklubb. 10-11. Februar 2012

Den 10-11 Februar 2012 var det duket for vinterprøve i Åmli traktene i regi av Aust Agder harehundklubb.
15 deltakere møtte opp, noen var skeptiske til føret med 40-50 cm løs snø, mens andre hevdet at dette ble «plankekjøring».
Det ble tidlig klart at terreng komiteen med Jon Kvisli i spissen, hadde gjort en fantastisk jobb. Det var vel ingen deltakere som trengte å vente lengre en 5-10 min før de var i fot. Temperaturer ned mot 20 blå, gjorde derimot at føret for noen var mer trøblete en andre. Etter endt dag, ble det klart at 5 av 15 hunder presterte full tid første dag. Ledelsen hadde Finsk Jch Rovakon Jekku til Thor Audun Askedal og Tor Arne Føreland, tett fulgt av Kg-Ask til Kjell og Aslak Moland.
Andre dagen var det noe mildere vær, men forholdene var noe av det samme. Det skulle vise seg at forholdene ikke var topp denne dagen heller, men bikkjene i toppen viste seg fra sin beste side også denne dagen. Både Rovakon Jekku og Kg-Ask rapporterte om full tid, spenningen blant hund eierne om hvem som hadde stukket av med prøve seieren var stor og det skulle vise seg å bli jevnt, veldig jevnt. Faktisk endte begge hundene på 384 konkurranse poeng og seieren ble avgjort på lengste losreprise. Seieren gikk da til Rovakon Jekku, som første dagen jaget 120 tapsfritt. Ej-Nicko til Rune Kristoffersen jaget også til 1EP og kunne med det smykke seg med tittelen Norsk Jakt Champion. Totalt jaget 11 av 15 hunder til Elite Premiering, noe som under rådende forhold må sies og være veldig bra.
Prøve vinner og ny Norsk Jakt Champion; Rovakon Jekku eiere: Thor Audun Askedal og Tor Arne Føraland.

Posted in Eliteprøver.