Månedens hund i august 2022 – N J(D)CH Solstrimmans Finn-Lara

N J(D)CH Solstrimmans Finn-Lara (SE28366/2020)

Far: FI SE JCH FI UCH Nordisk mester-18 Puistorinteen Late (FI49195/12)

Mor: J Engeråsens Likka (SE26736/2018)

Eier: Per og Marianne Grahn

Oppdretter: Leif og Katrina Bäckström

Fra vårt første finskstøverkull som ble født i i 2017, kom Engeråsens Likka til Leif og Katrina Bäckström på Solstrimmans. Da vi hørte at Leif planla å bruke Puistorinteen Late på det første kullet til Likka, spurte vi om å få kjøpe ei tispe etter kombinasjonen. Vi hadde selv hatt lyst til å bruke Late på Engeråsens Lisa, men turen til Finland ble litt for lang… Og vi var heldig som fikk førstevalget, så i pinsen 2020 tok Per turen 120 mil gjennom et korona-nedstengt Sverige opp til Kalix. Og etter to fine dager med samtaler om hunder, jakt og avl ble Solstrimmans Finn-Lara med hjem til Bjørkelangen.

Lara har «noe ekstra» ved seg. Da hun var valp kjørte vi litt rundt på kvelden, og allerede da hun var 11 uker kom de første klynkene på hare, og troen på at dette kom til å bli en god jakthund var så absolutt til stede (som den jo alltid er når man begynner med en valp …). Hun pådro seg brudd i poten 3,5 måneder gammel og fikk da to måneder i ro. Første slippet 5,5 mnd. gammel tok hun ut hare som ble skutt etter 35 min. tapsfri los. Etter dette kom både korte og lengre loser utover høsten og vinteren. Hun hadde masse jaktlyst og selvstendighet, men hadde en tendens til å «steame rundt» rett etter uttaket. Men etter jul roet hun seg litt, losreprisene ble lengre og flere av losene var premieloser. Håpet var derfor stort når barmarksesongen 2021 startet – og Lara klinket til med 130 min. med kjempetrykk første slipphelgen i august. En stolt eier sto der med gåsehud. I september 2021 dro vi til Nord-Trøndelag, der hun tok sin første 1.åp barmark med 204 poeng. Da synes vi det så veldig lyst ut!

Men utover høsten med varierende føre kom den «klassiske unghundperioden», der hun ikke fikk ut, varigheten på losene varierte og hundeførerens humør og tro varierte med hundeprestasjonene. Etter jul stabiliserte Lara seg med gode prestasjoner igjen, og vi meldte på en prøve i Vestoppland, men den måtte avlyses på grunn av skareføre. Onsdag siste uka i februar meldte vi på en ÅP i Hedmark, og Lara tok sin andre 1. ÅP. Samme kveld får vi vite at noen har trukket seg, og det derfor er ledige plasser på Hedmark harehundklubbs vinterprøve, og vi meldte på. Lørdag fikk hun en god 2. premie og søndagen kjørte hun full tid, og kronet verket med en 1.ep og tredjeplass 22 måneder gammel: rett inn på tre starter:

1.åp og høyeste poengsum ÅP Nord-Trøndelag Hhk i høst 21

1.åp og nest høyeste poengsum ÅP i Hedmark Hhk i vinter 22

1.ep og nr 3 på Vinterprøva 22 til Hedmark Hhk.

Lara har mye intensitet i skogen, og evner å sette skikkelig trykk i losen når hun har god kontroll, samtidig som hun bremser farten når det blir vanskeligere. På tre av fire prøvedager har hun fått flertonig mål. Hun er samarbeidsorientert, og lar seg rope av losen. Skulle vi ønsket oss noe mer, ville det ha vært litt raskere fotarbeid/uttak. Lara er en rolig hund hjemme, og går løs inne når vi er på jobb – og trives godt i sofaen sammen med oss når vi er hjemme.

Hun har begrenset med slipp, da vi må kjøre 25 mil for å komme oss ut av ulvesonen, og ikke tør å slippe hjemme lengre. Så det blir spennende å se utviklingen hennes med mer erfaring. Vi gleder oss til de neste årene, og er veldig takknemlig for at Leif og Katrina lot oss få hente hjem Lara til Engeråsen. Lara kommer fra et kull der tre av fire har 1. premie på jaktprøve før fylte to år.

Utstilling: 1 Good, 2 Very good

HD: A